Від студії, що займалася локалізацією ігор у 90-х, до розробника світових хітів — саме такий шлях пройшла GSC Game World. Її проєкти не просто здобули визнання, а сформували ціле покоління гравців. Але з чого все почалося?
У 1995 році в Києві 17-річний Сергій Григорович заснував компанію, яка на старті спеціалізувалася на адаптації західних ігор і створенні софту для геймерських платформ. Цей етап став своєрідним трампліном — періодом навчання і формування студії як команди.
Згодом GSC вирішила перейти від адаптації до власної творчості. Так народилися «Козаки: Європейські війни» — перша масштабна стратегія в реальному часі, яка побачила світ у 2000 році. Завдяки точності у зображенні історичних подій і глибоким ігровим механікам, гра отримала позитивний резонанс на міжнародному ринку.
Проте справжній прорив настав після подорожі Григоровича до Чорнобиля. Саме вона надихнула на створення культової серії S.T.A.L.K.E.R. — поєднання постапокаліптики, стрілянини, RPG-елементів і моторошної атмосфери Зони Відчуження.

У 2007 році студія випустила S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl — гру, яка моментально завоювала статус легендарної. Її похмурий світ, напруга на кожному кроці й сюжетна глибина вразили мільйони геймерів.
Рік потому вийшов приквел Clear Sky, а ще через рік — фінал трилогії Call of Pripyat, що розширив кордони Зони й посилив міфологію всесвіту.
Минуло понад 10 років, але серія не втрачає актуальності. S.T.A.L.K.E.R. і сьогодні залишається символом унікального ігрового досвіду — небезпечного, атмосферного й по-справжньому захопливого.
GSC Game World після паузи
Після тріумфу S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl студія GSC Game World опинилася в складному становищі. Сиквел гальмувався: фінансова нестабільність, внутрішні суперечності та організаційні труднощі змусили призупинити роботу. У 2011 році розробку S.T.A.L.K.E.R. 2 офіційно згорнули, а команда фактично розпалась. Для українського геймдеву це стало ударом.
Спроби повернення почали з’являтися у 2014–2015 роках — із ремастером «Козаків» та частковим оновленням команди. Проте справжній рестарт трапився лише у 2018-му, коли було оголошено про відновлення роботи над S.T.A.L.K.E.R. 2. Проєкт рухався повільно — ресурси були обмеженими, а зовнішні фактори лишалися непередбачуваними.
Переломний момент настав у 2023 році. Тоді GSC отримала нового інвестора — підприємця Максима Кріппу. Сергій Григорович, багаторічний лідер студії, визнав: без сторонньої підтримки завершити розробку неможливо. Передача контролю відкрила проєкту шлях до фінішу.
Угода передбачала, що 82% компанії перейшли до Кріппи, а решта 18% залишилася у Євгена Григоровича, брата засновника, який зберіг роль операційного керівника.
Хоча сума угоди не розголошується, українські та чеські реєстри підтверджують повну зміну власності. Після років нестабільності студія нарешті отримала чіткий вектор і фінансовий ресурс — щоб зосередитися на головному: довести S.T.A.L.K.E.R. 2 до релізу.
S.T.A.L.K.E.R. 2: як гра пройшла крізь випробування до релізу
Розробка S.T.A.L.K.E.R. 2 стала для GSC Game World справжнім викликом. Після офіційного анонсу у 2018 році робота над проєктом просувалася, однак повномасштабне вторгнення у 2022-му різко змінило хід подій. Частина команди залишилася в Україні, інша — евакуювалась, а саму студію було переміщено до Праги.
2023 рік приніс нові труднощі — масштабний витік даних після кібератаки з боку РФ, а згодом ще й пожежу в офісі. Попри все це, GSC не припинила роботу над грою. Хоча реліз неодноразово переносили, рішення скасувати проєкт ніколи не стояло — команда зберігала віру в результат.
І ось 20 листопада 2024 року довгоочікуваний S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl нарешті побачив світ. Гра побудована на Unreal Engine 5, що забезпечило їй сучасну графіку, реалістичне освітлення, вдосконалену фізику. Значну увагу розробники приділили деталізації анімацій, поведінці ШІ та гнучкості налаштувань озброєння.
Heart of Chornobyl суттєво розширює всесвіт серії. Уперше до сюжетної лінії додано повноцінних жіночих персонажів — із власною історією, характерами та впливом на події. Ще одне нововведення — внутрішньоігрове радіо. Україномовні треки, сучасна музика, подкасти — усе це створює глибший емоційний контекст для подорожей Зоною.

Гра також наповнена тематичними колабораціями. Знайомий фанатам енергетик “Нон Стоп” повернувся як частина ігрового світу. У проєкті також присутні елементи, натхненні monobank.
Оновлений крафт, розширений ШІ, модульна зброя й більша варіативність проходження — усе це виводить геймплей на новий рівень. Система A-Life 2.0 робить світ живішим: NPC лікують товаришів, обшукують тіла ворогів, реагують на ситуації навколо з набагато більшою глибиною.
Що показав реліз S.T.A.L.K.E.R. 2: реакція спільноти та комерційні підсумки
Ще до виходу S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl встигла здобути статус однієї з найочікуваніших ігор 2024 року. На шоу PC Gaming Show: Most Wanted, організованому PC Gamer, проєкт виборов головну нагороду в номінації «Найочікуваніша гра». У складі журі — понад 70 експертів, серед яких такі легенди, як Сід Мейєр, Тім Шафер, Браян Фарго та Дін Холл.
Офіційний реліз відбувся 20 листопада 2024 року. У перші п’ять днів гра розійшлася тиражем у 1,4 мільйона копій, а одночасно в неї грали до 121 тисячі користувачів. Середній ігровий час сягнув 7,6 годин, а в Steam користувачі поставили 78% позитивних оцінок.
До квітня 2025 року загальні продажі перевищили 2,6 мільйона копій, принісши понад 125 мільйонів доларів доходу, згідно з даними Video Game Insights. Середній загальний час у грі виріс до 40 годин, а тривалість сесії — до 23 годин. Після низки оновлень частка позитивних рецензій піднялася до 80,8%.
Щодня до Зони заходить понад 8 тисяч гравців. Найбільше копій придбали в США (22%), Україні (16%) та Німеччині (7%). До офіційного релізу проєкт додали до списку бажаного понад 400 тисяч користувачів.
На тлі загального спаду в українському геймдеві GSC Game World демонструє зростання. За пів року після релізу студія збільшила команду з 220 до 270 фахівців, що стало найбільшим приростом серед українських розробників, за даними Gamedev.dou.

Ігровий всесвіт S.T.A.L.K.E.R. розширюється: що готують розробники далі
Після релізу S.T.A.L.K.E.R. 2 у GSC Game World дали зрозуміти — це лише початок великого шляху. Інвестор Максим Кріппа підтвердив: гра вже окупилася й відкрила двері до подальшого розвитку франшизи.

Наразі студія зосереджена на пострелізній підтримці: стабільність, виправлення багів і технічна оптимізація — у пріоритеті. У планах — щонайменше два сюжетні DLC та запуск мультиплеєра. Дати поки не розкривають — якість і довіра гравців важливіші за поспіх.
Крім того, GSC веде перемовини з Netflix щодо можливої екранізації у форматі серіалу. У студії наголошують: мета — не сліпе копіювання чужих форматів, а збереження унікальної атмосфери Зони. Приклади інших — лише орієнтири, а не рамки. Команда хоче створити щось своє — автентичне та неповторне.
+ Немає коментарів
Додайте свій